Náruživý čitateľ regionálnych správ mohol tento úkaz badať aj v našom regióne v ktorom medzi verejnosťou kolovali nepresné informácie týkajúce sa „zlatých padákov“ pre zamestnancov mesta a bývalého prednostu mestského úradu. Ja by som sa v nasledujúcich riadkoch pokúsil poopraviť niektoré tvrdenia.
V prvom rade chcem zdôrazniť, že používanie „zlatých padákov“ vôbec neobhajujem. Ja osobne zastávam názor, že „zlaté padáky“ majú svoje miesto v súkromnej sfére a sú nástrojom súkromného práva. Čo znamená, že pokiaľ sa súkromný vlastník rozhodne vyplatiť vysoké odstupné odvolaným štatutárom svojej spoločnosti, je to jeho vec, sám môže rozhodovať o svojom majetku a o fungovaní svojej spoločnosti, ktorú osobne vlastní.
Iná situácia nastáva v štátnych podnikoch, štátnych úradoch, mestách a obciach, kde by mali byť úplne zakázané, pretože ich čelní predstavitelia sú priamo alebo nepriamo delegovaní občanmi a nenakladajú s vlastnými peniazmi, ktoré majú vo vrecku, ale s verejnými financiami. Z tohto dôvodu majú konať transparentne, racionálne, hospodárne, tak aby v maximálnej možnej miere zabránili plytvaniu z majetku obce alebo štátu.
Ale vráťme sa do Zlatých Moraviec, kde mesto tvrdí, že dodatky k pracovným zmluvám sú neplatné, lebo Zákonník práce nehovorí o šesťmesačnom odstupnom. Žiaľ, nie je to pravda z dôvodu dikcie ustanovenie § 76 ods. 7 Zákonníka práce, ktoré hovorí „zamestnávateľ môže poskytnúť zamestnancovi odstupné aj v iných prípadoch ako podľa odsekov 1 a 2“. Čo v praxi znamená, že iné prípady poskytnutia odstupného sú tzv. „zlaté padáky“ v akejkoľvek výške, ale tiež aj iné výpovedné dôvody. (z komentára JUDr. Helena Barancová).
Z hore uvedeného je jasné, že mesto v tomto prípade ťahá za kratší koniec a aj napriek zlej finančnej situácii, či sa nám to páči alebo nie, exprednostovi vznikol zákonný nárok na ich vyplatenie a to hneď po skončení pracovného pomeru a mali mu byť uhradené v najbližšom výplatnom termíne určenom u zamestnávateľa na výplatu mzdy, ak sa nedohodli inak.
Ďalším naťahovaním alebo vykonávaním opatrení smerujúcich k zmareniu vyplatenia týchto peňažných prostriedkov nemá žiadny zmysel, a môže iba dôjsť k naplneniu skutkovej podstaty trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 Tr. Zák, za ktoré hrozí štatutárovi mesta trest odňatia slobody až na tri roky.
Iným prípadom je však odmena viceprimátorky, ktorej výška sa má odvíjať od toho, či bola dlhodobo uvoľnená zo zamestnania alebo inej zárobkovej činnosti a samozrejme treba zohľadniť aj rozsah zverených úloh. Podľa mojich neoficiálnych informácii pani viceprimátorka nie je uvoľnená zo zamestnania tzn. vykonáva aj inú činnosť. A aj z jej poverenia vyplýva, že v mnohých prípadoch bude suplovať prácu zamestnancov mesta. Čo ma privádza k presvedčeniu, že odmena vo výške 1520 € je neprimeranú a mesto si ju v tejto situácii ani nemôže dovoliť. Avšak jej prípadná korekcia závisí od vôle najvyšších predstaviteliek mesta.
Politikom sa najviac trasú nohy z publicity, verejnej kontroly a nevôle ľudu, preto Vás prosím, zdieľajte tento článok a podporte ho svojím hlasom pod textom. Vaše konanie prispeje k sledovanosti jeho obsahu, a tým aj k lepšej informovanosti ľudí žijúcich v našom meste. Ďakujem.